Tuesday, June 15, 2010

Demam...Musimnya


Sekarang ni..ramai orang yang demam... mula-mula sorang..lepas tu dua..lepas tu empat..dah jadi macam sistem piramid pula... Situasi ini menarik minat aku untuk bercerita dengan korang tentang demam... Hahaha.. Macam dah tak de topik kan?? Korang baca jelah.. Tak nak baca..sudah :)

Ok..demam adalah tindak balas normal badan yang selalunya menandakan korang mempunyai penyakit-penyakit yang ringan atau tidak serius... Korang manusiakan??.. Bukan Jin atau pun Jembalangkan? Jadi suhu badan normal korang adalah 37 darjah Celcius...jika lebih dari 37... korang demam le maksudnya.. contohnya suhu badan sampai 400 darjah Celcius ke....hehehe

Demam ni terjadi di akibatkan oleh virus demam agaknya kot...  kalau dah demam.. maknanya korang kena buat rawatan.. Makwe lagi kita sayang..apatah lagi badan kita kan??  Ni antara langkah-langkah rawatan di rumah:
  1. Jika demam tidak teruk, tiada rawatan yang diperlukan..hehehehe
  2. Minum air atau cecair dengan kerap untuk menambah kehilangan bendaalir dalam badan...cecair pelincir tidak di galakkan ye..
  3. Makan makanan ringan dan mudah hadam seperti sup ayam..sup tom yam..sup soto..sup...suparman bin ketu
  4. Cuba mandi dengan menggunakan air panas suam untuk meredakan demam.. Air panas suam ye..bukan air panas mendidih...kalau nak guna pun boleh..tak kan kena demam sampai bila-bila sebab dah ada kat dalam tanah..hahaha
  5. Berpakaian formal..macam nak pegi temuduga pula..gurau..berpakaian longgar, jangan berselimut kerana ini akan meningkatkan suhu badan..tauuu..
  6. Makan ubat seperti paracetamol dengan jumlah yang tepat untuk meredakan demam.
Dah buat semua diatas?? demam masih tak reda-reda lagi..kena gi jumpa doktor le jawabnya.. Doktor Fazley ke.. hehehe...
Bila korang perlu berjumpa doktor??  jika korang mempunyai gejala seperti di bawah..kalau tak de..jumpa dukun ye..hehehe
  1. Jika suhu badan melebihi 39 darjah celcius
  2. Baru pulang dari luar negara...
  3. Mendapat gejala seperti ruam, pendarahan, sawan, mengantuk, sesak nafas, sakit-sakit sendi atau bengkak-bengkak badan..
  4. Sakit perut, mata atau pipi
  5. Mempunyai lain-lain penyakit seperti kencing manis dan barah..
  6. Tidak dapat mengambil makanan dan bendaalir yang cukup..
  7. Sering buang air kecil dan mengalami kesakit atau dengan kadar yang sedikit..
  8. Tidak ada perubahan selepas 4 ke 5 hari..
Ni je nak kongsi ngan korang...jadi??  Jaga kesihatan korang baik-baik.. jangan dekat ngan orang yang demam kalau tak nak sakit..aku pun tengah demam ni..jangan datang dekat aku..tapi selalu jemgok-jengok blog aku ye..Aaaaaccchhhoooommmm... (bersin).. Alhamdulillah :)

2 comments:

  1. cik gyena pun sedang selsema ni..bila mlm badan panas apa maksudnya DR?

    ReplyDelete
  2. kalau aku demam aku tido jer..
    hehehehehe....
    minum air banyak and makan jangan tinggal...
    ubat pun makan sekali...
    insyaallah kebah demam...
    heheheheh

    ReplyDelete