Sunday, August 1, 2010

Persediaan Bulan Ramadhan


Tak lama lagi..bulan yang Ramadhan menjelang tiba...kita sebagai umat islam adalah diwajibkan untuk berpuasa sepanjang bulan Ramadhan.. Ada yang menyambut bulan ini dengan wajah yang berseri-seri dan ada juga yang menyambutnya dengan wajah yang dukacita... Kebanyakkan wajah dukacita sebab malas nak berpuasa.. Ya Allah.. Lindungilah aku dari tergolong di kalangan golongan ini...

Ni nak cite apakah persediaan yang patut kita buat sebelum menjelang bulan Ramadhan.. Tak wajib..sebagai persiapan je..
  1. Memperbetulkan aqidah dan keimanan kepada Allah swt menurut panduan yang sahih dengan memastikan kefahaman aqidah, konsep keimanan berada di landasan yang benar dan membersihkan karat-karat kesyirikkan dan kejahilan dari jiwa.“ Barangsiapa yang berbuat kebaikan sesuai dengan apa yang dihidayahkan maka sesungguhnya dia telah membuat kebaikan untuk dirinya sendiri. Dan sesiapa yang sesat maka sesungguhnya kesesatan itu merugikan dirinya sendiri.” (Al-Isra : 15).
  2.  Mempersediakan diri dengan ilmu dan panduan ibadah serta puasa yang sahih dan kaedah menjalankan ibadah secara sahih. “ Bertanyalah kamu kepada orang yang mengetahui jika kamu tidak mengetahui” (An-Nahl : 43).
  3. Hendaklah juga siapa yang akan menjalani bulan ramadhan mempersiapkan dirinya dengan kemampuan fizikal dan kekuatan jasadiyah serta juga material moga dapat menjalani ibadah dengan sempurna dan selesa.  “Dan bersedialah kamu dari kekuatan untuk peperangan itu apa yang kamu mampu dari kuda yang terikat moga demikian menakuti musuh Allah dan musuh kamu..” (Al-Anfal : 60).
  4. Mempersiapkan perancangan dan persediaan jadual akitiviti kehidupan dengan mengatur supaya dapat menjalani ibadah puasa di bulan ramadhan dan lain-lain ibadah dengan teratur dan selesa serta tanpa gangguan.  "Wahai orang-orang yang beriman, janganlah harta-hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingat Allah.Barangsiapa yang membuat demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi." (Al-Munaafiqun: 9).

No comments:

Post a Comment